Kristallwand 3.239 m n m

Kristallwand

Kristallwand je hora dvou tváří. Na sever hrozí svou temnou severní stěnou a od jihu je ztracen v zajetí ledovců. Výstup na Kristallwand od jihu je středně obtížný a obsahuje i přechod ledovce. My jsem měli smůlu na počasí, ale prý je z vrcholu Kristallwand krásný výhled především na Venediger.

Popis trasy

Katalalm
Před obcí Gruben necháváme auta a jdeme hned nečekaně prudce do kopce po široké sjízdné (jen pro místní) cestě. Takto serpentinami zhruba konstantní prudkostí dojdeme k polanám Katalalm - 1722 m.n.m. Zde se cesty dělí! Jedna vede vlevo po cyklostezce a druhá - delší vpravo tzv. Gasla-Anda Weg. Po té se omylem dáváme i my a strašně dlouhým traverzem docházíme cca. po 2 hodinách k bivaku Knappenhaus - 2516 m.n.m. (z dáli viditelná zřícenina staré budovy). Nikde zde netekla voda. Zlomový okamžik pro mnohé nastává po zjištění že cesta vede dolů k potoku asi 250 metrů sestupem. Sestup je ale rychlý a dole je jasné, že nás nemine na závěr 350 metrů do prudkého kopce v serpentinách k chatě Badener Hütte 2608 m.n.m. Chata byla zavřená a tak jsme uvítali, vzhledem k horšícímu se počasí otevřený winterraum. Cesta Gruben - Knappenhaus - Badener Hütte = 7 hodin!!! Tento výstup na chatu se tedy řadí do kategorie nekonečných. V bivaku je místo pro 10 lidí a je kompletně vybaven (deky, polštáře, nádobí, kamna, stůl, pochutiny, svíčky, WC a voda).
Badener Hütte

Winterraum u Badener Hütte

Ráno vyrážíme v mlze a na novém sněhu na Kristallwand. Orientačně zvládnutelnou cestu nám komplikoval sníh překrývající značky. Při nástupu na pravý okraj ledovce Frosnitzkees je radno se navázat na lano. Pokračujeme tímto směrem k bubnu ledovce a hned za ním je nástup na hřeben - hozené volné lano! Takto vyšplháme cca. 20 metrů na hřeben. Při sněhu poměrně náročné (vhodné zajištění vlastním lanem). Hřeben je poměrně ostrý a značka vede nesmlouvavě přímo po ostří. Při nasněžení je to klíčové místo výstupu (akutní možnost uklouznutí). Při suchém hřebenu a dobrém počasí se mění OBT. na stupeň 3. Po hřebeni náročně 1 hod. na vrchol Kristallwand. Na něm je velký kovový kříž a určitě dobrý výhled. My jsme při mlze viděli asi 100 metrů daleko.
na ledovci Frosnitzkees
některé úseky jsme
museli odjistit
vrchol Kristallwand

Sestup vedeme velmi opatrně stejnou cestou až k chatě Badener Hütte. Další den vyrážíme už ve 4:00 hod a sestupujeme po cyklostezce až do obce Gruben cca. 3 hodiny za svitu čelovek. V obci Tauer - 1500 m.n.m. nad tunelem nasněžilo při zpáteční cestě cca. 10cm sněhu!

Data trasy

NADMOŘSKÁ VÝŠKA : 3329 m.n.m.